onsdag den 2. februar 2011

En bog



Jeg er blevet færdig med at lytte til Hanne Reintofts ”Når dagene strenges”, og jeg var ret begejstret. Det er er historisk roman, som handler om tiden under og efter 1. Verdenskrig set gennem en stor families hverdag. Lad mig skrive med det samme, at en decideret litterær oplevelse er bogen ikke. Den er skrevet i et kontant sprog, - man kan næsten høre Hanne Reintofts stemme i den af og til. Præcis og oplysende, det er hvad den er. Man bliver klogere på den historiske periode, og der er mange forskellige problemstillinger at leve sig ind i med de mange personer, man følger. Man må selv gøre arbejdet, for forfatteren har sparet på de indre monologer og psykologiske udredninger. Det gør nu ikke noget. Bogen er velskrevet indenfor genren. En dejlig afveksling fra krimiverdenen og de sædvanlige ”dame-romaner”, som jeg ellers plejer at bevæge mig rundt i.

Nu står den så på Lene Kaaberbøls Kadaverdoktoren.

Det er hvidt herude.
Kyndelmisse slår sin knude
overmåde hvas og hård.
Hvidt forneden, hvidt foroven,
pudret tykt står træ i skoven
som udi sin abildgård.

God kyndelmisse.

8 kommentarer:

  1. Glæd dig, for Kadaverdoktoren er bestemt ikke tosset. Faktisk var jeg ovenud (og ganske uventet) begejstret for bogen.

    SvarSlet
  2. For du det samme ud af at høre bøgerne, som at læse dem?

    SvarSlet
  3. For du det samme ud af at lytte til en bog, som hvis du læste den?

    SvarSlet
  4. Jeg har haft kigget i Hanne Reintofts bog, men jeg kom ikke ret langt. Og som jeg kan forstå på dig, så må man ikke være en doven læser i det her tilfælde. ;-)
    Jeg tror, den får lov at ligge lidt endnu.

    SvarSlet
  5. Det var spændende at læse om din oplevelse af Hanne Reintofts roman. Jeg kan også se igennem fingre med, at en bog ikke sprogligt er en litterær oplevelse - jeg er fx ved at læse Jane Aamunds romaner om danskerne, der udvandrede til Argentina, og de to bøger kan man sige det samme om. Men hvis historierne er spændende, kan det være godt nok endda.
    Jeg glæder mig til at læse, hvad du synes om Kadaverdoktoren!

    SvarSlet
  6. Jeg startede på at lytte....men den kunne jeg ikke kapere - nøj, der var tonsvis af info...

    SvarSlet
  7. Til Henriette: Jeg er blevet rigtig glad for at lytte til bøger. Dels kan jeg godt lide at kunne lave noget andet imens (skrælle kartofler, motionere, støvsuge o.l.). Dels kan jeg godt lide at få læst op. Når jeg læser på papir har jeg en tendens til at læse temmelig hurtigt, og det kan man jo ikke, når man lytter, så jeg får på en måde mere med. Det betyder selvfølgelig noget, hvilken oplæser det er,- nogen er bedre end andre, - og nogen bøger er også bedre egnet til at lytte til end andre. Men jeg er altså rigtig glad for det:)

    SvarSlet
  8. Både Hanne Reintoft og Lene Kaberbøl står på min læseliste....

    SvarSlet